Tochten met de zalmschouw

 

Ø 2007

Ø 2008

Ø 2009

Ø 2010

 

 

 

 

3 februari 2007.

 

Prachtig weer. Niet veel wind en volop zon. De temperatuur is voor de datum bijzonder aangenaam, rond de 12 graden Celsius.

Het water van de rivier staat laag zodat ik bij het uitvaren van de Sloot flink wat modder moet opkloppen met de veertig jaar oude Yamaha om op het Hollands Diep te komen. Het waterpeil scheelt meer dan een meter met twee weken geleden toen een zuidwesterstorm windkracht tien het water van het Hollands Diep flink had opgejaagd.

Mijn bootje is een zalmschouw. Als je niet weet wat een zalmschouw is: de boot is niet groot, die van mij zes en een halve meter lang, en heeft geen opbouw, wel een schuil- en slaapplek, dankzij de huik, een zeildoeken tentje ondersteund door een plank in het midden, dat in een paar oogwenken kan worden opgezet. Onder zeil varend of de boot roeiend wordt de huik uit praktische overwegingen meestal neergehaald.

De boot is een platbodem en heeft zijzwaarden. Voor de leek: deze houten flaporen zitten op een boot zonder kiel om niet af te drijven bij het tegen de wind in zeilen.

Verwacht geen wonderen van een boot als de zalmschouw maar hij kan komen waar het maar kuitdiep is, heeft alles aan boord wat een mens nodig heeft en kan worden gemotord, geroeid, geboomd, gejaagd of gezeild.

 

Die dag gevaren tot het gat van Honderd en Dertig (zie de Biesbosch) waar ik een windstil, zonovergoten geultje in roeide om koffie te leuten en de krant te lezen.

Nu het winter is en de wilgen er op geen blad dragen heb je een mooi doorzicht op de eilanden en zie je hoe de natuur hier zijn gang kan gaan. Wat omvalt blijft gewoon liggen.

Na over het eiland te hebben gestruind en hout te hebben gesprokkeld voor koudere dagen – zelfs lag op het eiland een aangespoeld krat om het hout in te doen – op huis aan.

Toen ik de Nieuwe Merwede overstak beleefde ik wat adrenalineverhogende momenten door de boeggolven van een snel varend containerzeeschip en was blij het brave huikje te hebben opgezet.

Een tiental seconden hield ik mijn hand in het water naast de boot. Je moet er nu, al heet het  een warme winter te zijn, beter niet invallen. Ik twijfel of je het zonder zwemvest langer dan vijf minuten overleeft en hoop maar dat NL zijn duinen en dijken in het zelfde tempo verhoogt als top-lullo’s tegenwoordig hier hun kantoren de lucht in steken.

 

16 februari.

 

Zonnige dag. 12 graden Celsius. Er stond weinig water stond in de Sloot. Later zocht ik op internet de waterhoogte van dat moment op: 5 cm boven NAP. Uitvaren lukt dan echt niet, iets om de volgende keer rekening mee te houden (Wind ZO 4). Die dag heb ik besteed aan hozen, koffie zetten, het door het stormgeweld tot klimrek (ontwerp Dali) omgebouwde steigertje repareren, zwaardbout vervangen en woekerende takken snoeien (sorry wilgenkatjes).

Hee joh, zwoeger, dorst?”

Van het plan het roestige kacheltje te verven zou die middag niets meer komen.

  

4 maart.

 

Na aankomst die zondagmorgen om 10.30 de boot leeg gehoosd na de vele buien afgelopen week.

Kacheltje aangestoken met drie kilo kolen erin. Er staat een zuidenwind vandaag, kracht 4. Nu en dan zonnig.

Naar de Sassenplaat op het Hollands Diep gemotord om daar wat rond te roeien.

Zag dat de Sassenplaat, winterhotel voor  brandganzen, kolganzen en andere gevleugelde vrienden momenteel werd vergroot door Rijkswaterstaat. De gewenste grenzen van de gebiedsuitbreiding waren aangegeven door een gestorte rand van basaltkeien. De grond van de de ergst vervuilde gedeeltes van de sliblaag van het Hollands Diep kan in die doofpot.

Toen ik terug wilde varen had een cordon van grijze wolken die middag besloten geen zonnestraal meer door te laten op het Holland Diep. Aeolus steunde het voornemen met een Beaufort extra om die vent in die zalmschouw daar in te peperen dat het leven nu eenmaal geen lolletje is en s’ winters op het water al helemaal niet.

Met het vuurduvel-kacheltje aan boord was er geen reden het koud te krijgen. Dus bond ik de vier meter lange spriet met een eind touw als verlenging aan de helmstok, startte de Yamaha en stuurde achter de huik geen aasje wind voelend met het snorrende kacheltje tussen de knietjes de boot door ijzige wateren en snerpende winden naar huis, tegen James opmerkend dat het kussen wel weer eens opgeschud mocht worden en dat de port twee graden te warm was!

 

10 maart.

 

Zonnige dag. Om elf uur naar buiten. Het water stond hoog. Ik ging die dag een geul in vlak naast de Sloot waar je buiten de wintertijd niet kunt komen omdat daar normaal  alleen genoeg water staat voor een peddelende gans.

IHeb er maar een uurtje gelegen. Voor je het weet lig je daar tot de avond vast omdat de grappenmakers die aan de knoppen zitten van het schijngetij op het Hollands Diep nu en dan sterk het idee geven wel van een paddo te houden in diensttijd.

In de Dordtse Biesbosch me langs de plaat laten drijven waar een specht aan het roffelen was en andere vogels druk zongen. Geen motor meer gebruikt die dag, terug geroeid.

 

 

 24 maart.

 

Lente! Een workshop madrigaal zingen van het vogelvolk was er aan de gang in de Sloot. Niet verstoord door gebruikelijk treingeraas omdat Prorail vandaag onderhoud doet op het vak Dordt-Breda. De alternatieve stopbussen die NS in zo’n geval inzet mogen van mij ieder weekend rijden!


Mijn eerste lentetocht duurde maar anderhalf uur echter.

Geen zon.

Aan de roeiriemen om het luie wintervet er af te krijgen? Na een half uur zweten was ik het wel beu.

 

 

31 maart.

 

Na drie kwartier varen met op kop een frisse noord-ooster voor koffie en een uitsmijter aangelegd in haven de IJzeren Man.

Voor de goede verstaander, zelf aan boord klaargemaakt.

In de Brabantse Biesbosch kom je qua horeca niet verder dan wat je zelf koel hebt staan.

Winkels zijn er ook niet.

Voor boodschappen moet je het gebied uit.

Wie wordt in de Biesbosch parlevinker? Iets voor een ondernemend Pools stel dat wat anders wil dan in de kassen?

 

Het mooie wandelpad op de Deneplaat rondgelopen.

De deur van de gerestaureerde griendwerkerskeet stond open.

De fles whisky op tafel was danig aangesproken. Een zacht gesnurk verried dat de griendwerker uit de eenentwintigste eeuw die dag niet veel wilgen meer zou knotten.

Mooie terugtocht met de wind van achter.

De Sloot kon ik alleen nog in met een hoppende motor. De breekpen van de schroef hield het.

 

6 april.

 

Dit jaar ook weer haal ik de zeilen uit de mottenballen als de sleedoorn bloeit.

Vandaag de zeilen op de boot voor een eerste tochtje op rivier de Nieuwe Merwede.

Volgende keer de lappen toch wat langer in de Biotex zetten.

 

De wind bleef ZW al was er NW verwacht. ZW betekent wel comfortabel voor het lapje varen maar terug tegen de wind op dijken.

Na een aantal moeizame zeilslagen de zeilen opgedoekt en op het ijzeren yamaha-zeil met stroom mee in no nonsense tempo terug naar mijn ligplaats gevlogen.

Halelujah, yes!

Fijne dag.

 

15 april.

 

Vandaag is het een onvoorstelbaar warme dag. Rond de 29 graden, midden april.

Pikkies zwommen hier en daar in het water alsof het begin juni was.

Heb dit nooit mee gemaakt.

De wind was oost 2-3. Ik ben die dag een eindje tegen de wind in de rivier de Amer opgemotord en daarna, bloes uit, terug gezeild. De droom van iedere mooiweerzeiler.

 

Helaas lag mijn voordewinds rak grotendeels in het gebied van speedboten en ander golftrekkend luxespul.

Hebben die lui op die jetski’s allemaal dat vaarbewijs?

Nu en dan was het water zo in extase dat ik mij een indiaan voelde wiens gebied door foute blanke mannen in bezit werd genomen, en ik de kant op wilde gaan om pijl en boog te maken uit wilgenhout om de scalpen van een aantal van die SUV-figuren aan mijn huik te hangen!  Ugh!

In een baaitje voor anker gegaan. Rust.



 21april

 

Zaterdag. 15 gr. C.  Oost 2-3.

 

De Biesbosch ingemoterd - in een paar weken tijd was dit natuurgebied weer groen geworden- en er bij de Kerksloot op de Amer uitgezeild om van een mooiweertochtje te genieten, als een biggetje liggend op de vloer van mijn boot in de zon.

Heerlijke voordewindse zeiltocht, die mij niet lang genoeg kon duren.

Dag dag voorbijvarende schipper in je dikke Dufour en je snelle spi.

Ja ja dag dag, vaar maar snel door naar Willemstad.

Kun je misschien nog geld uitgeven in die dure watersportwinkel daar om nog sneller te kunnen varen en er de volgende keer nog sneller te zijn! 

 

Wat een verschil met vorige week.

Met de veertien graden minder heb ik vandaag welgeteld twee speedboten gezien.

Omgekeerd evenredig genoten.

Kan een Amerikaanse scholier niet een keer in plaats van op een campus in een jachthaven met zijn gun ? J

Meen ik niet maar het is me wel een laminaatmaatschappij aan het worden.

 

27/28 april.

 

Vrijdagavond naar buiten, waar een volle 4 Bft stond.

De Biesbosch ingevaren om bij zonsondergang aan te leggen aan een steiger van een onbewoonboot in het Gat van de Kleine Hil  om op de boot te gaan slapen.

Licht om te lezen had ik niet.

Weg plan om onder de huik te genieten van een goed boek.

Het katoentje van de olielamp was na tien minuten op.

In de barringkist van de schipper bleek geen lampenkatoen voorradig

Kielhalen zo’n vent.

Dan maar een fijne lange voorjaarsnacht in de natuur!

Normaal ben ik een gelukkige slaper

Binnen een paar minuten  in dromenland en na een uur of zeven wakker van een harde plasser.

Zo niet deze nacht.

Feilloos bleek ik een paaiplaats voor brasems te hebben uitgekozen.

Heel, heel de nacht ging het gedonder en gerag van die beesten door.

Klots. Flets. Klots. Flets. Klots.

Koud was het ook. 

Vooral na drie uur.

Om half zeven die morgen zat ik aan mijn koffie en om tien uur op de bedrand, thuis.

Heb als aanhanger van  de consumptiegedachte “niet meer maar minder” geen dubbelwandige comfortcontainer en moet eigenlijk niet zeuren als ik een keer wat minder slaap tussen overgelukkige brasems.

 

6 mei.

 

Na veertig dagen geen druppel regen te hebben gezien gaat het vanaf morgen ouderwets plenzen.

Nog even flink in de roeiriemen vandaag.

Niet verder gegaan dan de Dordtse Biesbosch.

Een koude wind zette die middag door.

 

14 mei.

 

Mijn 40 jaar oude Yamaha P200-motor is van de boot gesnaaid.

De nachtelijke dieven hebben bij nog vijf andere boten in de Sloot hun slagje geslagen.

Ik weet niet wat ik hiermee moet. 

Zouden het oost-euro’s zijn nu de grenzen open zijn? Aso’s van eigen bodem ? Aso’s van eigen bodem die de handel weer verkopen aan oost-euro-aso’s?

Ik heb als reactie een grotere fok gekocht op internet om meer kans te maken zonder motor ook overal te komen.

Voor de vorm heb ik de diefstal bij de politie aangegeven, wat me zou verbazen enige zin te hebben.

Mijn motor staat toch al op marktplaats.hu

 

26 mei.

 

Ellebogenstoom en windkracht dus vandaag.

De nieuwe fok is een aanwinst.

De boot ligt aan de wind beduidend meer in balans, gaat harder en gaat als een zonnetje overstag. Vooral dat laatste is fijn.

 

Murphy (“wat fout kan gaan gaat fout”) zat ook vandaag nog even aan boord.

Toen ik voor anker lag en conserven aan het opwarmen was viel mijn oog op een plaatje waarin iets niet klopte : roer zonder helmstok!

Met de Watson en Holmes in me en wat roeiconditie de drenkeling terug gebracht en me voorgenomen het borgtouwtje te vernieuwen.

Mooie hoorntoon heeft zo’n lelijk containerschip toch nog.

 

1 juni.

 

Via internet in de wijk Ondiep, Utrecht een Seagull-buitenboordmotor uit 1973 gekocht en een proeftochtje gemaakt vanmiddag. Afgezien van de decibellen brengt de motor met de kracht van een scooter me op de rivier en thuis bij niet te harde wind tegen. Het is in tegenstelling tot mijn vorige die dubbel zo veel power had dus een echte HULPmotor.

Zeilen zal meer de hoofdaandrijving van de boot worden?

Vandaag weer gezwommen.

Zwemmen in de kleren die moeder natuur schonk is een van de plezierige kanten van een bootje.

De plenzende regen tijdens de terugtocht was onverwacht, lang geleden en met de goede kleren aan niet vervelend.

Verrassend vandaag was dat ik vertrok met wind tegen (NO3) en een uur later terugkeerde met de wind pal tegen (ZW2).

 

2 juni.

NO 1-2. Zonnig. 24gr.

Dagje naar buiten en het scala afgewerkt: motoren, zeilen, roeien, boot schoonborstelen, zwemmen, eten en zonnen.

De motor heeft als ie nog warm is startnukken.

Moet dat oplossen om op het grote water de beroepsvaart ook zonder roeiriemen en de conditie van twee gorilla’s te kunnen ontwijken.

Terug in de Sloot wat gepield met het enige stelschroefje dat de motor aan de buitenkant rijk is.

Helpen? Welnee, natuurlijk niet.

Ik hou van die motor langzamerhand zo veel als een konijn van het jachtseizoen.

 

12 juni.

KNMI-voorspelling NW. Ware wind WZW.

Een dinsdag. Om half acht zat ik al onder zeil op het water.

De mist zou een uur later optrekken maar het zou een grijze dag weer blijven.

Mijn gesleepte kunstaasplug ving ondanks het uur en ideaal snoekbaarsweer geen klote.

Toch te veel wind in het zeil voor die luie glasogen.

Rolmops uit de pot dan maar.

Wel zo snel klaar ook.

 

Doordeweekse dag buiten alle vakantiedrukte om en dus is het water ontdaan van de golfslag van speedboten en ander varend testosteron.

De wind is vandaag WZW-3. Het wordt de Nieuwe Merwede.

En inderdaad is de nieuwe fok een aanwinst.

Opkruisen en overstag gaan is er goed mee te doen.

Bijliggen eveneens.

Bijliggen is een even oud als probaat middel om met een schip onder zeil vrijwel stil te liggen, dat om bijvoorbeeld niet in de boegsnor van een op aanvaringskoers liggend containerschip te belanden.

 

Op de Nieuwe Merwede kwam een aluminium bootje van de provincie nog langszij met schipper Arie van der Ree, regiorattenvanger.

Hij  heeft zelf een aantal zalmschouwen gerestaureerd en weet een hoop van de historie van de boot, ook dat de vissers vroeger bij opkruisen met een zalmschouw het van de stroom die op de rivier stond moesten hebben.

Vandaag helpt de Nieuwe Merwede mij met een km. stroom/uur naar het zuiden bij het opkruisen naar huis.

Heel af en toe heb ik nog de assistentie van de %&@#$!-Seagull moeten inroepen.

 Volop de ruimte vandaag op het water.

Maar natuurlijk is het nodig om over twee jaar poeptanks in bootjes als die van mij in te bouwen hoorde ik een vervelend ventje van het ministerie van overbodige zaken op de boordradio boeren. 

 

19 juni.

Heel de dag zon. 26 gr. O 1-2.

En ook op deze werkdag maar een enkel bootje gezien.

Vanaf half negen zit ik deze dag op het water. Om half tien paradeerde ik over mijn jacht in zwembroek wat het verdere kledingadvies voor deze dag zou worden.

Gelummeld weer op de rivieren, er stond te weinig wind voor een echte tocht, vandaag dus mijn fysiek tegoed gedaan met eten, zwemmen en een eind roeien.



30 juni.

Bewolkt. 20 gr. ZW 3.

Met de wind schuin achterin naar de Jacominaplaat in de Biesbosch gezeild waar ik tot genoegen van het bevriend gezin dat ik mee had genomen bij het aanleggen een zeiknatte broek scoorde. Toen ik daarna in mijn onderbroek over de plaat liep liep de leider van de wilde paarden daar snel achter me aan. Jaloezie op mijn gespierde kuiten !

Toch maar een sprintje getrokken.

 Terug op de motor op een vrijwel vlakke Amer die avond.

Motormalheur deze dag : borgveer van de schroef afgebroken door planten in de schroef, moer van de positiebeugel afgebroken, startproblemen bij een warme motor. Goed maar dat er altijd werkende roeispanen aan boord zijn.

Wat een rotzooi, die Seagulls.

 

3 juli.

Voor iemand die over ruige, wilde tochten lezen wil, wordt het minder!

 Normaal, dinsdag, vaar ik die dag deze tijd van het jaar een eind de rivieren op. Vandaag niet in verband met bakken regen.

Rustige sloot gezocht en wantsen en poelslakjes gevangen voor in het slootaquarium thuis, een flinke glazen kom met “zichzelf” in stand houdend slootleven.

De kom was saai en donker geworden en licht overbevolkt geraakt met vlokreeften, die de poelslak-populatie, de glazenwassers van mijn viskom, om zeep hadden gebracht door de eitjes van de slakken op te eten en andere vuige listen.

 De twee gevangen wantsen (bootsmannetjes) voerden die avond een schrikbewind uit op de kreeftjes die zich nog durfden vertonen. Later zouden de twee baasjes elkaar bevechten om het nieuwe territorium waardoor er een overbleef. De Mol kan het zo als De Gouden Bak uitzenden!

Twee grote poelslakken, een nieuwkomer en een die sinds een week in de kom zit, bleken immers ook goed te begrijpen wat kijkers trekt en waren binnen het uur druk met elkaars genitaliën bezig! De vlokreeften kunnen er ook wat van. Hun altijd kleinere vrouw houden ze gedurende hun volle relatie met een hun poten voor hun buik. En wat moet je nu anders in zo’n bak behalve eten en de hele dag rondzwemmen?

Niet gevaren vandaag. De weersverwachting is zondag pas weer zon.



(twee weken later zag ik in mijn slootaquarium een rivierkreeftje op de planten rondbanjeren. Die alleseter was die middag uit zijn schuilplaats gekomen en hoofd-oorzaak van de verminderde biodiversiteit! )

 

8 juli.

Zonnig. Nauwelijks wind.

 

Roeien & knoeien. Plaats van actie: de Dordtse Biesbosch.

Problemen met de borgveer van de schroef van de Seagull.

Geen reserve aan boord en na wat gepruts toch maar de boot teruggeroeid. 

De nacht erop droomde ik van een engelse zeemeeuw die gruwelijk aan zijn eind kwam..

 

14 juli.

25 graden. ZW 4-5.

Van half negen tot half een gezeild en geroeid.

Vandaag in de Dortdtse Biesbosch een zeer zeldzame witte koereiger gezien!

Op internet bleek het om een zilverreiger te gaan. Moet zo’n reiger ook maar niet zo wit zijn.

 

21 juli.

22 graden. ZZW 3.

 

Om half acht zat ik op de boot. Pas rond half negen was ik aan het zeilen.

Ik moest de boot immers door een dik pak draadwier de Sloot uit werken. Niet motoren (de schroef van de &!$%! Seagull hield het maar twee seconden uit), niet zeilen (wind stond pal tegen), niet roeien (de riemen zouden breken in de zware rotzooi).

Oplossing was bomen en dan in je onderboek overboord de boot naar dieper water trekken.

Als beloning een werkelijk heerlijke zeiltocht die morgen de rivier de Amer op.

Terug was minder.  Hoewel.

De Seagull, die ik de laatste weken aansprak als loser en slet, ging plots de diepte in. Oorzaak: losgetrilde schroeven van de motorbevestiging.

Nooit van borgmoeren gehoord,bij Seagull.

The best outboard motor for the World” staat er op de krengen.

Wie ‘m wil hebben, hij ligt aan de zuidkant van het Hollands Diep, bij de oude spoorbrug.

 

Google bracht me die avond naar een nieuwe 36 jaar oude tor, een Yamaha 8 pk gereviseerde tweepitter.

De motor was van een monteur van kleine racewagens (motoren en het onderstel van een Mini  en opgevoerd om er op Francorchamps 200 mee te gaan!).

Zo’n type. Moet goed gaan.

 

4 aug.

27 graden ZW3.

 Zeiltocht gemaakt tot in hartje Biesbosch. Terug op de motor van de race-monteur, houdt zich goed en ploegt zich dapper door waterplanten waar zijn voorganger bij het zien alleen al van schrik af sloeg.

Hij ziet er nu ik ‘m donkergroen heb geverfd trouwens uit alsof Rusland ‘m in het ijzigst van de koude oorlog heeft gemaakt.

Vandaag doopte ik hem:  Cato.

 

8 aug.

20 graden Bewolkt. N4.

1.    Neem een middag vrij. Het is mooie wind om halve wind te zeilen

2.    Maak een zeiltocht op het Hollands Diep naar het westen en vaar na twee uur weer net zo goedgemutst terug

3.    Berg de zeilen ruim op tijd, trek in een keer de motor aan en prijs je zelf gelukkig

4.    Vaar ongeveer een minuut en vloek als de motor er mee stopt

5.    Gooi het anker uit om niet op lage wal te waaien.

6.    Doe iets onduidelijks aan de motor en start die

7.    Haal het anker op en vaar weg

8.    Herhaal stap 4 t/m 7 twee maal. Doe daarna stap 4 en ga door naar stap 9.

9.    Vraag een sleep aan een passerend gezin op vakantie op hun motorboot.

10.  Bedank de mensen na de sleep en wacht tot ze wat uit het zicht zijn

11.  Trek de motor aan en vaar zonder problemen naar je ligplaats, je voornemend nooit meer de benzineslang van de motor onder je zitkussen te leggen..

 

11 aug.

22 graden. Zon. NNW 1.

Een dag waar niks fout ging.

Gevaren naar de Petrusplaat.

Koffie, blikje warm.

Zwemmen.

Praatje.

Geen wolkje aan de lucht en een temperatuur om dazen te meppen.

Eden!

 

 

24 aug.

25 graden. Zon. NW 1.

Prachtige zomerdag deze vrijdag. Vandaag in de Biesbosch naar de Sloot van de Slek gevaren waar een volle rondvaartboot zwaaide naar mij in de folkloristische ansichtkaart waar mijn zalmschouw het middelpunt van was. Een babe op leeftijd wierp zelfs kushandjes.

Geluncht in het zicht van de Vlooiensloot waar ik, altijd weer een belevenis, het intense blauw van een ijsvogel over het water zag flitsen om met een knappe bocht een oever in te duiken.

 

25 aug.

23 gr. Zon. W3.

Na de knusheid van de Biesbosch gisteren vandaag weer eens het “grote” water van de Merwede op.

Een stoere zalmschouw gezien met een smal hoog grootzeil die geen enkele moeite had op te kruisen. Wel moet gezegd dat er stroom mee stond van een kilometer of twee.  Die stroom zorgde er bij mij voor dat ik thuis kwam op de motor in drie kwartier waar ik onder zeil stroom-op tweeënhalf uur over had gedaan.

Tijdens een praatje met een peurder van wie ik graag paling koop liet hij zijn motor zien, een viertakt Yamaha van deze tijd, veel stiller dan die van mij en automatisch startend.

Mooi ding, kost dan ook een kleine auto.

 

15 sept.

17gr. Zon. NO1.

 

Weer om een eindje te motoren de Dordtse Kil op, een stroom die op kaarten van na de Elisabathsvloed altijd weer te vinden is. Tegenwoordig doet ze dienst als druk bevaren verkeersader waarop binnenvaart, zeeschepen en enorme  drijvende kranen te zien zijn.

Deze rivier, die het Eiland van Dordrecht van de Hoekse waard scheidt is inmiddels behoorlijk gekanaliseerd.

Wat er vanaf nu op het water aan pleziervaart is te vinden is een heel ander slag dan de meute die in de zomermaanden vaart. Standaard wordt er gegroet naar elkaar.

Vandaag ben ik niet verder gevaren dan “overnachtingshaven de Wacht” nabij gehucht de Wacht.

Tegen de stroom in moest ik terug varen, een beetje balend dat ik mijn huiswerk niet had gedaan, met een boot moet je natuurlijk wel gebruik maken van de eb en vloedstroom.

 

Op de waterkaart van dit gebied komt de naam Wijvekeen voor. Waar die naam voor dit deel van het Holland Diep vandaan komt weten maar weinig mensen.

Daar moet je wat geschiedenisboekjes voor in.

 Rond 1200 liep een rivier van Tholen, langs Steenbergen en Strijen naar de Maas, die rivier heette de Striene.

Maar daar loopt toch het Hollands Diep, meester?

Toen Jantje was dat allemaal nog land. Ook Duivenland, Tholen, Sint Philipsland en Brabant waren toen nog met elkaar verbonden.

 In de dertiende eeuw kroop het water van zee uit gaandeweg het veenland in en ontstond het Haringvliet (ook de Grevelingen is van die tijd), zich verder vretend naar het oosten werd de Striene doorsneden en ontstond ten oosten daarvan het water de Wijve Keen.

In 1421 zou de Elisabethsvloed er uiteindelijk voor zorgen dat de dijken van de oostelijk, laag  gelegen Grote Waard doorbraken en het zeewater de rivier de Amer kon bereiken.

Door uitschuring door de eb en vloed ontstond uiteindelijk het Hollands Diep zo dat nu op de kaart staat. 

 

Aardige noot bij deze ontwikkeling ook :

Voor het zoute Noordzeewater de Wijvekeen had weg geknabbeld was het gebied boven de rivier de Mark van de graaf van Holland, wie daaronder woonde viel onder de hertog van Brabant.

De rivier de Striene vormde van Tholen tot aan het Hellegat verder de afscheiding Brabant / Holland-Zeeland.

Opvallend is dat tot op de dag van vandaag de mentaliteitsverschillen van de bevolkingen in deze gebieden in Noord Brabant nog merkbaar zijn.

 

Startkoord vandaag trouwens in tweeën getrokken.

Wat noâh?

A kwadraat maal pi kwadraat gedeeld door de loodlijn uit het parallelpipidum , dus knoop in een touwtje, drie keer om het vliegwiel, et voilá!

 

22 sept.

20gr. Zon. ZW1.

's Middags geroeid in de Dordtse Biesbosch. Grote groepen zwanen waren er weer nu de zomer voorbij is.

Ook de meerkoeten zaten weer bij elkaar in grote groepen, van afstand te herkennen aan het “kef” van de vrouwtjes en het “pieks!” van de mannetjes.

Een oude spits vol lijnen met wasgoed werd losgetrokken vanaf een ondiepte naast het Hollands Diep door een powerboot van Rijkswaterstaat. De  schipper (met grote baard maar geen beroeps) ervan had willen doorsteken van het Hollands Diep naar de Dordtse Biesbosch. Ik hoop voor hem dat hij nuchter was (RWS en waterpolitie zijn hier goede maatjes) en hij voor toekomstige tochten een vaarkaartje downloadt.

 

30 sept.

17gr. Zon. W1.

Aan de bladeren op de bootvloer (buikdenning voor puriteinen) en aan dat ik mijn jas zonder te zweten aan houd tijdens het hevige hooswerk (litertje of hondertwintig) is te merken dat de herfst is begonnen.

Verdere acties voor deze mooie dag.

Drie kwartier varen. Anderhalf uur tegemoet komen aan mijn Bourgondische natuur in het rustige water tussen twee kribben ten oosten van de Deene plaat.

Daarna in een half uur op de motor terug, de schouw klimaat-onneutraal en helemaal onverantwoord happy dansend in wit schuim.

De Deene plaat. Volgens sommigen uit de Biesbosch-incrowd komt de naam van deze mooie plaat van de kleine, wilde zwanen die er zitten en uit o.a. Denemarken komen. Waar of een denkbeeld dat door het gebruik van de Famous Grouse is ontstaan?

 

7 okt.

17 gr. Zon. O 0-1.

Middagje op het water.

Eind de Merwede op om terug te drijven met de stroom. Nu en dan een eindje roeien met de fok als zonnescherm naast me gehesen. Ondanks dat het 17 graden is is het in de volle zon warm bij inspanning.

Vandaag twee keer heftig geschrokken van een wesp die op plekken zat die ik niet verwachtte : een keer in een zeildoek dat ik oppakte, een keer in het nokje van de huik die ik dichtbond. Ik heb een heftige allergie voor die beestjes en heb altijd een spuit met adrenaline bij.

Niet geprikt gelukkig.



21 okt.

15 gr. Zon O1.



Podverdesakkerdju!

Wil je een mooie tocht maken op een godgegeven prachtige najaarsdag, zijn de malloten die de afwatering op het Holland Diep en omgeving regelen een paddo aan het oproken! Laag Laag Water in de sloot. Geen uitkomen aan.

Die middag ben ik maar met de auto gaan toeren en belandde -of all places- op…Putse kermis!

Daar was ik dertig jaar geleden ook eens over gelopen.

Afgezien van de sterk gestegen prijzen en decibellen was het daar eigenlijk nog allemaal hetzelfde.

Zelfs de Waalse schiettent!

 

1 dec.

10 gr. Zon. ZW5.

De groen uitgeslagen fok, hijsklaar op de huik, van de stag gehaald voor zijn jaarlijkse wasbeurt en het bootje leeg gehoosd.

Motor na bijna twee maanden rust nog even laten lopen.

Bakkie gedaan, meerlijn extra voor de stormvlagen de komende tijd gezet, en naar huis.

 

 

 

 

2008

 

14 maart.

9 gr. Zon. W4.

Het water in de Sloot stond aardig hoog na de storm afgelopen wo.

Na de bougies te hebben droog geschuurd, het motortje uit zijn winterslaap getrokken en..varen!

Het was nog wat fris en ik was snel terug. Volgende keer neem ik kachelhout mee van thuis. Genoeg als er is na mijn halve huis van eiken vloeren te hebben voorzien deze winter.

Geweldig verfweer was het zodat ik twee uur later ineens het mooiste bootje van de sloot had.

Wat een waanzinnige boot zo’n zalmschouw.

Jachtschippers zijn, vroeger was ik er ook een, ieder voorjaar weer hele WEEKENDEN kwijt om hun boot knap het water in te krijgen.

Schippers als ik zijn, om de drie jaar uitgezonderd als de boot op de wal gaat om te teren, in een paar uur klaar.

Zonder “winterbeurt” van 140 euro bij “de officiële dealer” wil de motor natuurlijk ook prima lopen.

Zelf kun je ook wel verzinnen wat je aan staartolie, bougies en de impellor moet doen.

Laat je de motor op de boot voor af en toe een wintertochtje met wijn en ander fijn, dan natuurlijk de motor opklappen en wat olie in de corrosiegevoelige cilinders doen.

Liever geen slaolie, dat werkt als vernis.

Voordeel van je motor in eigen onderhoud nemen is dat in geval van panne je zelf meestal weet wat er aan de hand is.

 

22 maart.

4 gr. Buien. NO5.

Het water stond te hoog om de boot te bereiken.

Ik wachtte nog even in de auto en genoot van de luchten.

De autoradio had het over een kredietcrisis.

Amerikaanse banken hebben er jarenlang een potje van gemaakt en kloppen nu aan bij Vadertje Staat. Met schrikaanjagende woorden als crisis en recessie worden de schrapers met miljarden aan belastinggeld beloond.

Dit paasweekend wordt het niks met varen. Een bedrag overgemaakt naar Soedan waar het echt crisis is.

 

10 april.

14 gr. Zon. NO1.

Toen ik vanmorgen mijn hoofd om de boom achter de boot stak, zag ik dat de boot met zijn roer kwispelde. Heel even maar, maar toch. 

Wat ook niet normaal was was de kan koffie die de boot voor me had gezet, de vlokken zeepsop overal en het pepermuntje op mijn kussen.

Na deze droom vannacht het vaarseizoen vanmiddag officieel geopend.

Op een yawl na was mijn bootje vanmiddag het enige plezierbootje op het Hollands Diep.   

In de Hollandse Biesbosch net als andere voorjaren weer illegaal langs de hoogblonde rieten walkanten geroeid en er weer net zo onwettelijk genoten van de vogels en de rust.

Er moet een eind het verboden gebied in nog een oude kooikershut staan. Binnenkort maar eens gaan bekijken.

 

 

26 april.

20 gr. Zon. Z1.

Aangename dag. Zo een dat je aan boord stapt en weet die dag geen jas nodig te hebben.

Eerst de oude lekkende uitwaailamp van Chinese makelij voor de komende jaren vervangen door een degelijke Duitse Feuerhand-stormlantaarn.

Ook een meter lampenCatoen gekocht om te kunnen lezen bij regen of verwaaid liggen.

 

Uit de Sloot is deze week de boot van Jaap gestolen, zeventiger, peurder en erelid. Zijn boot ging iedere winter er uit en lag weer net een dag in het water.

Als de dief iemand is die Jaap kent, dan mag die van mij een kwart minuutje aan zijn zak worden opgehangen.

Waar moet je nu heen met zo’n boot? Van dat type zijn er maar een paar. Breed uitgevoerd als Jaap zelf is en alles wat hij maakt. Inclusief zijn zonen. Bij wie naar ik hoop voor de dief de dief nooit in HANDEN valt.

Als de boot inmiddels niet is afgezonken, duikt die vandaag of morgen vanzelf weer op. Hoop ik.

 

Een eind vandaag de Brabantse Biesbosch in gemotord en in de Sloot beneden Petrus de motor afgezet om te genieten van de vogels, het uitbottende groen, koffie, conserven en heavenly Scottish dew waardoor, het water stond die avond zeer laag, ik die avond, in wolken van vulkanisch koelwater, als een Thor de boot door de modderbodem ploegde.  Nuchter lukt zoiets niet.

Op mijn ligplaats onder de huik een dutje gedaan om de wegenverkeerswet niet te overtreden.

 

3 mei.

20gr. Zonnig. NO3.

Blaren van het roeien in mijn handen. Ik had mezelf tot galeislaaf gemaakt omdat ik, nuchter, had geoordeeld dat er te weinig water in de Sloot stond om de motor te misbruiken.

Het kon ook geen kwaad de vaartremmende aangroei er zo een beetje af te schuren.

 

Het was aardig weer, maar door de koude noordooster bepaald niet het blotetietjesweer dat de weerman voorspelde.

Na een eind de Biesbosch te zijn ingevaren, teruggezeild met de wind van achter en gratis liggen op de zonnebank.

 

Omdat ze in de Sloot geen kraan hebben, die avond met een man of tien, nog even een boot van een lid het water in gerold.

Op stammetjes en met veel bravoure.

 

Uitkijken trouwens dat ik niet zo’n Pavlovhond wordt, die bij de woorden “mooi weer” alleen aan varen denkt.

Wat nog meevalt vergeleken met sukkels die zich voor een boot zo dik in de schulden hebben gestoken dat de hersencellen “varen” en “ieder weekend” zijn verlijmd. Weer of geen weer.

 

10 mei.

27gr. Zon. O3.

Vandaag de Nieuwe Merwede opgemotord om te zien wat watermanager-kroonprins WA van de week heeft geopend in het kader van het project “Ruimte voor de rivier”.

Er is daar, ter hoogte van het veer Kop van het Land, nu de aardappel uit Marokko komt en suikerbietenteelt in NL ten gunste van de rietsuikerboeren eindelijk wordt ontmoedigd, een groot stuk oude landbouwgrond onder water gezet en bij zoetwatergetijdegebied Biesbosch getrokken: de kleine Noordwaard.

De grote Noordwaard wordt jaren later geopend, daar moet de overheid eerst nog wat bewoners gek maken tot ze genoegen nemen met een bodemprijs voor hun woning. De eerste zet van de Dorknopers is: “U zult straks af en toe genoegen moeten nemen met een meter water in de gang”.

 

Door een van de twee inlaten vanaf de Merwede in te varen kwam ik in de stille, golfvrije Noordwaard.

Een goede overnachtingsplek er bij in het gebied.

Wilde ik verder de Noordwaard in, zou de mast omlaag moeten. Het valt me mee dat ik er sowieso gemotoriseerd in mag.  Ruimere inzichten w.b. het begrip natuurgebied ook in dit nieuwe gedeelte van de Biesbosch.

 

Mooie tocht terug gemaakt onder zeil.

Een snelle rubberboot van de KNRM met vier redders in zwemvesten aan boord uit Willemsdorp zag ik was bezig een motorkruisertje te bergen, dat half was gezonken.

Het was op dezelfde onder water liggende dam lek gelopen als waar op 22 sept. een spits vastliep (zie aldaar).

Zet gewoon eens een paar staken daar, RWS.

 

22 mei.

20 gr. Bewolkt. O2.

Vandaag in de Sloot op mijn ligplaats vond ik een ketting die aan iets ontilbaars op de bodem vastzat.

Daar een mooring van gemaakt door er een boeitje aan vast te maken.

De boot ligt nu niet meer aan de steiger, wel zo rustig bij een dutje.

 

Heen en weer gevaren naar een in het groen gelegen stuk water tussen het Gat van de Kerksloot en het Gat van de Plomp.

Spechten, ijsvogels en een oever waaruit zo een naar kruiden (of boerendochters) zoekende monnik kan opduiken.

 

Vandaag noodgedwongen benzine getankt bij een jachthaven.

Getatoeëerde figuren met zonnebrillen, gouden kettingen en oorbellen rekenden vóór me af, 182 euro. Ze gaven vier briefjes van vijftig, de rest fooi.

Ik liet de tien cent voor mijn jerrycan van 14,90 ook maar zitten.

De blonde achter de kassa lachte of ze wel een kindje van ons allemaal wilde.

 

Wat gebruikstestjes met de motor gedaan. Kwart snelheid: 6 km./u., halve snelheid: 9 km./u., driekwart en voluit: 11 km./u.

Het beste kwart dan wel halve snelheid varen.

En duidelijk dat het niks uitmaakt of de motor driekwart dan wel vol gas loopt.

Vol gas komt de boot alleen dieper in het water te liggen en trekt imposante golven, waardoor het harder lijkt te gaan.

De formule van de max. rompsnelheid geldt niet voor iedere boot.

Het patserbootje van het Wilders promotieteam van aan de kassa kwam bijvoorbeeld al voor de uitgang van de jachthaven vol in plané.

 

31 mei.

18 gr. Zonnig. NW3.

 

Eigenwijs geweest.

Vandaag zou het met het weer allemaal niks worden, regenachtig en bewolkt.

Vanmorgen vroeg naar de boot gegaan  om mee te maken dat de zon er volop scheen om dat tot een uur of twee te  blijven doen.

Een mooie zeildag werd het, onderuit in de kuip en ter hoogte van Klundert voor anker en voor het eerst dit jaar weer een eind gezwommen.

 

8 juni.

22 gr. Zonnig. NW2-W4.

 

Tussen de Noorder Jonge Deen en de Catharinaplaat in de Brabantse Biesbosch ligt een doorgang die “niet gemechaniseerd” mag worden bevaren.

Roeitochtje daar gemaakt. Er bitterzoet gezien, heesters vol paarse bloemetjes met meeldraden die er als een dolk uisteken.

 

 

De enige boot die ik er tegen kwam was een boot aan de buitenkant, speedboot met 2x300pk aan de spiegel!

Zo gaat het ook, hoor.” riep ik tegen de druk paffende schipper toen ik senang naar buiten roeide.

Ja ja” zei James Bond.

Heeft vast een paar angstige aziatische chicks in zijn kuip liggen die zich niet aan mij, woeste menseneter uit de bush, durven vertonen.

 

Minder relaxed was het op de Amer en Hollands Diep waar een onverwacht stevige westenwind was opgestoken en onverwacht flinke golven stonden.

Het nonchalant vastgesjorde grootzeil kwam los en sloeg tijdens de terugtocht druk heen en weer, een snaphaak lancerend welke over mijn hoofd in de golven verdween. Op de plek ongeveer waar ik eveneens afscheid moest nemen van mijn trouwe pet.

 

21 juni.

20 gr. Bewolkt. Z1.

 

Na ochtelijck onderhoutswerck in qualijke dampen van hardwax vloerolij is het goedt een schuytje te hebben om de rest van de dagh gheen eene flicker meer te doen.

Dit zijn mooie dagen om in de natuur te zijn. Overal jonkies, zingende en broedende vogels om je heen.

Nu de zwemwatertemperatuur weer zomers aangenaam is de romp weer zo goed als het gaat ontdaan van mossels en ander vaartremmend bio.

Merkbaar sneller naar de Catharinaplaat gezeild om er naast bitterzoet (beter niet eten!) weer volop moeraskruiskruid in bloei te zien.

 

 

Voor de bewoners van de bak thuis real natural snacks mee genomen.

De bezitsdrift die de verse kluwen wier op de bodem veroorzaakte maakte van de twee ministekelbaarsjes plots vastgoedmafioso die achter elkaar aangingen als de ander er te dicht bij kwam.

Een uur later was er weer rust in de bak, hadden ze hun knieschijven nog en zwommen rond of er niets gebeurd was.

Blijkbaar had ik genoeg watervlooien voor ze mee gebracht.

Met het wier was ook een verdwaasd rondzwemmend naaldje, een baby salamandertje, meegekomen. Benieuwd of die het gaat redden.

 

23 juli:

22 gr. Bewolkt. Var. 1.

Droog!

De afgelopen tijd was het nat en winderig maar deze week komt het weer uit een vakantiefolder.

Na een paar weken niet in het gebied te zijn geweest valt op dat de vogels stil zijn geworden. Op een paar soorten na zijn ze klaar met fluiten nu de broedtijd er op zit. Voor hun kroost hoeven ze zich niet meer te onderscheiden want die is uitgevlogen. Ieder heeft zijn territorium en indruk maken op de vrouwtjes, - sex komt volgend jaar wee voor de vogels. Nu is het wormen eten om aan te sterken voor de vlucht naar tropische streken. Niet lullen maar poetsen Arie!

 

Vandaag een rondje Biesbosch gemaakt. De Amer af, bij G’berg de Spijkerboor op en het Joppegat in - ik ben daar niet eerder geweest, het is een mooie plek met goed zwemwater en weinig last van golven.

Er lag een groot binnenvaartschip voor anker, de jonge dekhulp, die van de schipper de naam van het schip opnieuw moest schilderen had de zomer in zijn bol en schilderde TIT op de boeg.

Heb die middag vanaf de Ruigt op zeil terug kunnen varen met een NO-briesje op de blote rug.

In het Noordergat van de Vissen was de zon volop aan het schijnen en had ik het grootste zwembad van het land helemaal voor me zelf.

 

 

26 juli.

26 gr. Zonnig. O1.

 

Prachtige dag. Om negen uur zat ik op het water. Er was opvallend weinig pleziervaart op deze zaterdagr door paniekerige (on)weerberichten vanuit de media.

Vandaag was het juist een van de betere dagen een bootje te hebben. Warm met een lichte oostenwind. Om weinig anders te doen dan een plek te zoeken waar je naveldiep om de boot kan lopen en zwemmen. Af te wisselen met een uitsmijtertje maken, de boot soppen (adieu spinnen en motten) en in je zwembroek de krant lezen.

Rond twee uur kwamen er bloemkoolwolken, te vaak voorbodes van onweer en was het tijd de spierballen van Cato aan het werk te zetten.

Thuis gekomen zag ik op internet dat er idd. een flinke onweersbui met windstoten op de Biesbosch was afgekoerst.

Voor die tijd was het gewoon genieten.

Tip voor iedereen: kijk in het vervolg naar http://www.windguru.cz voor gedetailleerde weersvoorspelling w.b. wind, regen en temp in je regio.

 

30 juli.

27 gr. Zonnig. O2.

 

Deze dag begon met een onverwacht buitje maar eenmaal op het water begon de zon te schijnen en konden de lappen omhoog voor een comfortabel dagje bruin spelevaren op de Nieuwe Merwede.

Net als zaterdag was het vandaag oostenwind en niet plakkerig warm, in tegenstelling tot als de wind hier uit het westen waait.

Rond koffietijd voor anker want ondanks de zon moest de kolenkachel aan omdat ik had verzuimd de gasvoorraad voor het kooktoestel aan te zuiveren.

De boordtemperatuur steeg hierdoor echter tot dusdanig helse hoogten dat er voor de bemanning weinig anders op zat dan de koffie in het navelhoge water te nuttigen en pas na een uur weer aan boord te komen.

 

 

9 aug.

20 gr. Wisselend bewolkt. ZZW3.

 

Wie een indruk wil krijgen van de stroom vracht die tegenwoordig over weg en water wordt vervoerd moet eens op de Moerdijkbrug gaan staan en om zich heen kijken.

Het wordt alsmaar gekker met de hoeveelheid rotzooi dat een gemiddeld mens geacht wordt te kopen en als het aan de lakeien van de economie ligt nog maar het begin.

 

Ik denk aan een andere ligplaats langzaamaan.

De tijd dat binnenvaart, voornamelijk in de vorm van spitsen ( kanniekapot-kanniekapot-kanniekapot doen hun diesels),  goed samenging met bootjes als die van mij is voorbij.

Wat is er vandaag gebeurd?

De haak van de spriet van het grootzeil liet tijdens een slinkse vlaag los waardoor het grootzeil niet meer voor voortgang zorgde, de paal neer kwam en een containerboot recht op me af.

Door als een cheeta Cato aan het werk te zetten kon ik uitwijken.

Ik heb het even gehad daar.

 

15 aug.

19 gr. Zonnig. NW2.

 

De spriet had ik eerder moeten vervangen.

Op boten geldt : wat fout kan gaan, gaat fout.

Vanmorgen een mooie paal van cambarahout gekocht.

Aardig was dat de standaardlengte die de timmerman uit zijn stelling trok 4,20 was. Iets  langer dan de oude maar die oude was altijd iets te kort.

Dit Colombiaans hardhout was met de Surform perfect te bewerken. Een spriet moet aan de onderkant taps toelopen om in de strop te blijven hangen.

Met lijnolie als conservering (je handen ruiken er heel de dag nog naar maar het is geweldig spul en het  heeft een droogtijd van maar twee uur) kon ik de aanwinst vandaag al uitproberen.

Mooie tocht gemaakt en bij het licht van de volle maan ( echt een lantaarn !) weer aangelegd.

 

 

26 aug.

20gr. Bewolkt. ZW3.

 

Vanmiddag de boot naar de Dordtse Biesbosch gevaren om die te delen met een motorkruiser.

Tot een uur of acht geluierd, gezwommen en geroeid. Paradise.

In het palingkistje dat ik hier een tijdje terug in het riet had weg gelegd ( er ziijn hier geen strandjes dus ook weinig kans op stelen) bleken twee palingen te zitten.

De bakvis mocht terug, de midlifer werd avondeten.

 

Eindelijk gaat Europa dit jaar iets duidelijks voor de paling regelen.

Spanje en Frankrijk wordt de wacht aangezegd ( helaas maar weer voor een deel ) de naar Europa zwemmende glasaal uit de oceaan te vangen.

Met name Azie zal daardoor minder broodjes glasaal kunnen eten.

Eten ze maar een broodje kwal!

Zo’n maatregel had nartuurlijk veel eerder gemoeten.

Door dit Brusselse getreuzel staat volgend jaar de paling naast de panda.

 

 

30 aug.

25 gr. Zon. O3.

 

Zoals in die laatste dagen van juli is het vandaag echt zomer. Te veel wind om lekker loom te worden.

Voorspelbaar tochtje gemaakt : op de motor naar het Gat van de Slek, onder zeil terug.

Vandaag een allochtoon op een boot gezien! Op het water echt even zeldzaam als op fietsen en op campings.

 

31 aug.

28 gr. Zon. ZO2.

 

Bevriend gezin vandaag aan boord gehad.

We kwamen terecht in de Oeverlanden ten westen van Strijensas, een twee jaar oud natuurgericht recreatiegebied (vroeger 300 ha polders, nu omgevormd tot nat natuurgebied).

Door het zwembroekenweer en omdat we lagen op een plek waar geen golfslag van de scheepvaart was (bij het voetgangersbrugje bij het strandje) was het daar genieten.

Zwemmen in de diepere delen en struinen door de kniediepe met nu en dan een karper die nieuwsgierig naast je zwom.

De enige boot waren we.

Ik ga hier meer naar toe.

 

9 sept.

25 gr. Zon. ZO3.

 

Zonovergoten dinsdag.

De wind bracht me “achterlijker dan dwars” naar de Oeverlanden en “aan de wind bezeild” weer thuis.

Een fantastische dag om te varen en te zwemmen.

Alleen pensionado’s en andere vrijgestelden echter weer op de baren.

Werkend NL had het ook op deze mooie dag weer te druk.

Onder het motto “aan vlijt gaat de wereld ten onder” heb ik voor die mensen dan maar genoten.

 

Windkracht drie als op deze dag is favoriet op mijn open schuit. Geen last van te weinig wind en de vlagen van vier zijn altijd weer welkom.

 

Een boot van de waterpolitie was bij de Moerdijkbruggen aan het dreggen, ook was er een duikploeg bezig, op zoek naar een vermiste sportvisser.

Ik dacht aan afgelopen zomer.

De waterpolitie, ook toen op zoek naar een drenkeling, had een complete duikploeg naar een steen laten duiken!

Ze hadden meer vertrouwen in hun beeldschermen dan in de honden van het reddingshondenteam.

Die op de plek hadden geblaft waar twee dagen later het lijk boven kwam drijven.

NL gaat in achterlijkheid Amerika achterop.

 

 

25 sept.

17 gr. Zon. ONO 3.

 

Tussen de verkleurende wilgen de eerste herfsttocht van dit jaar gemaakt.

In de Biesbosch belandde ik in een sloot waar een bord aangaf dat je er niet mocht motoren.

Deed je dat toch dan kwam je in de waterpest terecht, woekerplanten die van iedere schroef een plumeau maken.

 

Roeien was niks omdat bij iedere slag tien kilo ervan rond de riemen zat.

Bomen zou kunnen maar was met de brandende kachel en kachelpijp om brandblaren vragen.

Overboord dan maar en jagen.

 

27 sept.

21 gr. Zon. NO1.

 

Uit de wind en met houtskool in de kachel was het mediteraan zonnen in de Dordtse Biesbosch.

Het zwemmen met een watertemp van 15 gr.  was niet lang te doen.

Er leek een klomp ijs in mijn zwembroek te zijn gestopt en aangezien ik de vermogens van een Peerke Donders mis om het  bestaan van genitaliën te ontkennen verklaarde ik het zwemseizoen voor beëindigd.

Het was heerlijk opwarmen bij de boordkachel.

Volgens Al Gore ben ik niet goed bezig met mijn houtstook.

Niet de zeespiegel stijgt maar de bodem daalt, zegt de een.

De zeespiegel stijgt sneller dan gedacht, zegt de ander.

Niks aan de hand, roept weer een ander, want na 2012 vermindert de zonactiviteit en zijn we nog blij met het broeikaseffect.

Dijken verhogen toch maar, lijkt me.

Goed handelsartikel voor NL ook. Hoeveel landen zijn er immers niet zonder dijken?

 

 

10 okt.

16 gr. Zon. ZZW3.

 

Helaas heb ik morgen afspraken. Ik was vandaag aan het zeilen en had bij Lage Zwaluwe zin de Biesbosch in te zeilen en er de nacht door te brengen.

Het is dan wel koud s’ nachts maar het is een regenvrije periode. Met een extra deken erbij en op een plek zonder golfslag slaap je als thuis. Bijna dan.

Maar je doet zoiets voor de avond. Knetterend hout in de kachel, de natuurgeluiden. Lezen onder de huik bij het licht van de olielamp.

De fles aanspreken om “warm naar kooi te gaan” en al helemaal om die gluiperd van een TBS-er die je duidelijk daar op dat eiland ziet sluipen!, straks met één klap het water in te slaan !

 

 

23 okt.

14 gr. Zon. ZZW4.

 

Te rumoerige wind voor mijn platbodempje om lang op het water te zijn vandaag.

Al  is het altijd weer een genot om achterlijker dan dwars in het ruige sop te zitten met een stevige wind als vandaag.

Anders wordt het om terug te zeilen.

Praktisch ga ik bij oploeven uit van een hoek van 60 graden t.o.v. de ware wind.

Weinig als je geen stroom mee hebt.

Vandaag liep ik bij terugkomst kans op een dam te lopen zou ik doorvaren.

Ik besloot als verwende mooiweerschipper de lappen neer te halen en Cato weer het vuile werk te laten doen.

Respect voor de mannen op de platbodems op de rivieren toen er nog geen motoren waren.

 

7 nov.

12 gr. Zon. Z3.

 

De Amer op deze vrijdag onder een vrolijk herfstzonnetje.

Cato hoefde me alleen maar de Sloot uit te helpen. De rest van de dag kon ik hem met rust laten.

Het was genieten vandaag met de halve wind heen en terug.

 

 

Ligt het aan mij of is de ingezette crisis nu al zichtbaar aan de verminderde hoeveelheid containers over water?

Geweldig als dat zo is.

Minder voor wie gokte dat bomen tot in de hemel groeien en zijn spaarcenten aan boeven in maatpakken toe vertrouwde.

 

 

6 dec.

7 gr. Half bewolkt. W1.

 

Recessie! Vandaag  was de Nieuwe Merwede soms een half uur lang ouderwets blak.

Nu en dan passeerde een binnenvaartschip maar was er geen enkel containerschip met welvaartsmeuk te zien.

 

 

 

 

2009

 

 

 

24 februari.

7 gr. Bewolkt. N1.

 

Cato, de buitenboordmotor,  had er na eenzame wintermaanden in de Sloot geen zin meer in.

Hij wilde dan wel lopen maar de neutraalstand, voor- en achteruit waren hetzelfde. No action.

De breekpen was in orde. Dan moet het de overbrenging zijn en moet ie naar een motorchirurg.

Het seizoen op ellebogenstoom begonnen.

 

10 april,

24 gr. Zon. Z4

 

Vandaag was het een onderhoudsdag.

Het verweesde, scharrig in de verf zittende schouwtje weer omgetoverd tot een juweel.

Beatrix belde. Weer ben ik niet gezwicht.

Wat moet ik nou met de Groene Draeck ?

Ieder jaar probeert ze het weer.

Mijn schouw is niet te koop!

 

 

 

1 mei.

 

20 gr. Zon.  Z1.

 

Vandaag was het een zonnige dag.

In 1932 omdat ik vergeten was het drinkwater aan te vullen.

Welgemoed op den riemen naar buiten om koffie te brouwen met waater uit het Hollandsch Diep.

Na mij een weinig te hebben vermaakt met pootje baden in het blaartrekkend frissche buitenwaater maar gezwind weder geroeid.

 

30 mei.

 

25 gr. Zon. NO 3.

 

Er was water in het staartstuk van de motor gekomen, wat deze winter een ravage had aangericht in het mechanische.

Pinksteren dus roeiend doorgekomen op zuurkool met spek als avondeten.

 

13 juni.

 

20 gr. Zon. Z2.

 

Er zijn sportscholen waar je 1000 euro per jaar betaalt en iedere keer dat je er komt krijg je 15 euro terug. Dat spreekt moderne dikkerds aan.

Als een euro-parlementariër een pasje laten zien en zo geld verdienen ( wat natuurlijk alleen werkt is bij binnenkomst en bij vertrek wegen en per kilo minder een bedrag terug geven).

Helaas nooit zullen deze varkentjes kiezen voor de enige echte oplossing van hun probleem: zich een motorloze zalmschouw aanschaffen!

Op een dag als vandaag zouden ze eerst een van de walkant gewaaide wilg van de boot moeten hijsen, de boot leeghozen, naar buiten roeien, wat zwemmen en weer terug  roeien.

Uiteraard is dit slechts een voorbeeld en biedt de natuur lichaamsbeweging in vele, andere, minstens zo aantrekkelijke variëteiten aan de zalmschouwschipper met obesitas.

 

 

2 juli.

 

Cato is via Marktplaats verhandeld.

Hieronder de door de vorst uitgedrukte schroefas.

Geen punt voor de nieuwe eigenaar die er een kortstaart van ging maken.

 

 

Van een Friese oplichter een Honda viertakt gekocht.

Na het nodige gesleutel en gesurf naar onderdelen kwam ik , naast een bijgesteld oordeel over de Friese volksaard,  in het bezit van een zuinige, en - niet onbelangrijk na de Yamaha tweetakts van de afgelopen zomers – vooral stille motor.

 

 

26 juli.

 

23 gr. Zon. ZW 3.

 

Nu ik met mister Honda de baren op ga moet ik steeds de gashandel vasthouden. Laat ik die los dan valt de gas terug en gaat de boot rondjes varen.

Gewenst trouw bootgedrag zou de schipper overboord duikelen.

Toch maar een fietsband om de handel.

 

Vandaag was het een mooie dag om een bootje te hebben.

Niet ver van de Moerdijkbrug ligt een zwemparadijsje waar je prima kunt rondbanjeren in het water. Wel een ding:  als iemand je belt, is een gesprek onmogelijk door het passerend treinverkeer.

 

 

28 juli.

 

20 gr. Nu en dan zon. ZW3.

 

Op een jakkerig Hollands Diep kwamen golven van een containerschip aan boord.

Omgedraaid en onder zeil naar het paradijsje bij de spoorbrug gevaren.

Eva ontbrak me nog. Hoewel, die is inmiddels zesduizend jaar!

 

31 juli.

 

23 gr. Zon. Z2.

 

Halve wind naar de Rietplaat in de Biesbosch met aan het roer: Harrie. (zie foto)

 

 

 

Terug in de Sloot waren de buren bezig een oud stuk begroeiing te snoeien. Tevoorschijn uit de woestenij kwamen een perenboom, braamstruik, een pruimenboom.

Toen ik er , ze waren vruchtdragend,  wat van zat te eten kwam een wesp op mijn broek zitten. Een zieke wesp. Een die niet meer reageert maar wel nog steekt als je er op trapt of op gaat zitten. Een overblijver van een uitgeroeid nest.

Tip: wil je echt dat alle broers en zussen van een wesp op je boot komen zet dan een verknipte omgekeerde pet-fles met siroop weg ( tip op internet van een officiële instantie ).

Wil je dat ze wegblijven, schijfjes citroen wegleggen. Met kruidnagels erin mijden ze je helemaal als de pest

 Er is ook spray te koop (muggenmelk), werkt ook tegen muggen en .. dazen!

 

 

4 aug.

 

25 gr. Zon. Z2.

 

In de huik was lekkage door vonken en muizen ontstaan.

Gewapend met  schaar, lijm en gekregen huikdoek het slaapcomfort weer verhoogd.

Daarna hield mister Honda het voor gezien , geen brandstofdoorvoer meer.

Ook snel verholpen, een benzineslangetje was afgescheurd.

Als deelnemer aan de moderne consumptiemaatschappij had ik dat allemaal niet meer moeten doen maar een nieuwe huik bestellen omdat de oude nu toch echt op is.

En de motor uiteraard naar een dealer moeten brengen, die zou aanraden dat ik hard aan een nieuwe motor toe was omdat de oude nu toch echt op is.

Hergebruik, mensen.

Wat ook geldt voor het grote ding tussen je oren, en dan bedoel ik niet uw neus.

 

Een mooie dag werd het met eindeloos luieren op rivier de Amer.

 

14 aug.

 

22 gr. Zonnig. ZW 1

 

Heen en weer naar Willemstad gevaren, waar weer een zeer gering aantal vrijetijdschippers op het water was afgemeten aan de enorme vloot die ook daar poenig en nutteloos ligt te wezen in de jachthavens.

Het tochtje veelal op de motor gedaan, tussendoor gezeild en geroeid.

Mister Honda geniet ongeveer een liter per uur. Mijn tweetakt Yamaha’s waren dan echte zuipneuzen.

De drank moet dan wel op de gewenste temperatuur zijn voor hem. De toegevoegde benzine uit een (in de zon staande) jerrycan veroorzaakte obstipatie.

 

23 aug.

 

27 gr. Zon. Z 3

 

Vandaag zaten we met zes man aan boord van de zalmschouw. Aangelegd in de Dordtse Biesbosch.

Een bevriend gezin dat net terug was van een reis door Afrika had zin in plonsen.

The place to be voor nog vier andere bootjes. Het is hier zelfs op mooie dagen als vandaag zeer rustig. Dat door de afwezigheid van strandjes.

Jarenlang al is in dit gebied overigens een doorvoer naar de Nieuwe Merwede gepland. Een traject dat in het krachtenveld van diverse belangengroepen lang duurt ,veel kost en weinig oplevert. Hooguit mag je er straks vanaf een fietspad op een dijk lezen wat er te zien is.

Zelf veeg je natuurlijk op een gegeven moment je kont af aan het ambtenarencircus en trekt je eigen plan.

Tot nu toe ben ik in de Dordtse Biesbosch op de van overheidswege verboden plaatsen nooit Bromsnor tegengekomen.

Een beetje boswachter heeft oog voor wat kan denk ik maar.

 

31 aug.

 

24 gr. Zon. Z3.

 

Dit zijn mooie dagen.

De werkende klasse in de bedrijfsgaleien om hun boot, huis, auto, platte tv, Ipod, Ipad, Iphone, interieurwijziging, vrouw, nieuwe model boot, nieuwer model auto, interieurwijziging, blackberry, tweede vrouw, allimentatie, ander huis, nog plattere tv (ook natuurlijk op de boot!) etc. etc. af te betalen en ik weer alle ruimte op de rivieren.

Een boot met RESCUE op de kont voer werkverschaffend alsmaar over de rivier. Maakt mij niet uit waar het UWV lui na een outplacementtraject plaatst maar laat ze ze roeispanen geven.

Nu donderde twee keer mijn koffiepot om door de pk’s.

 

De Amer was vandaag halfwinds bezeild: voor de zalmschouwschipper een feestje omdat tegen de wind in zeilen eigenlijk gekkenwerk is met een bbm ijdel aan de steun.

Althans als mister Honda gedienstig is en niet zoals vandaag een oude herendag heeft.

Wel wilde hij me dan de haven in en uit helpen maar verder moest ik hem die dag gewoon met rust laten.

Dat omdat hij nauwelijks koelwater gaf.

Mee voor inspectie naar huis.

Wat achteraf niet nodig was geweest omdat ik door flink te blazen in een verstopt kanaaltje de oorzaak kon verhelpen.

Enfin, zoals vaak bij amateursleutelaars, werd de motor in de zoektocht naar de oorzaak voorzien van nieuwe pakkinkjes, boutjes, smeerseltjes. Zelfs een verfbeurt deze keer !

 

 

 

 

 

19 sept.

25 gr. Zon. O1.

Gemoterd en gezwommen.

 

24 sept.

20 gr. Zonnig. WNW 3

 

Vandaag in een mum onder zeil naar de Paardekop in de Brabantse Biesbosch gevaren.

Een eindje terug gekruisd maar al snel het ijzeren zeil gehesen doordat ik  het zuur had van haringfilets van de Aldi.

Nog gezwommen vandaag al riep een visser dat ik dat aan de vissen moest overlaten.

 

8 okt.

15 gr. Zon. Var 0.

 

Het zeilseizoen zit er ver op.

De verlenghuik voor de komende tochten op de boot geknoopt en een plezante herfstmiddag op het Hollands Diep doorgebracht.

Comfortabel als een verlenghuik is, is het varend extra opletten door de blinde hoek die er door wordt gemaakt.

Schepen als hieronder hebben dan wel camera’s op de boeg maar ook schippers die zich zonder de porno op hun laptop dood zouden vervelen.

 

 

        

 

 

 

 

 

14 okt.

10 gr. Zon NO3

 

In de Dordtse Biesbosch beland en de kachel maar eens aangestoken.

Na een uur was het erg aangenaam en kon op de kachel worden gekookt.

Na het eten en een dut was het donker geworden.  En koud.

De kachel was inmiddels uit gegaan. Met een lantaarn aan de mast om de fuiken en oevers te vermijden maar snel weer naar huis.

 

Nee, dan de vrijgezelle Biesboschvissers die het hele jaar op hun enige bezit, hun zalmschouw door brachten.

S winters lieten ze de boot eenvoudig op een kade zetten om er in alle ontbering op verder te leven.

Die zijn verdwenen, net als de werkers in de biezenvelden, rietgorzen en wilgengrienden.

 

8 nov.

9 gr. Zon O2

 

Geprofiteerd van een zonnige, droge herfstdag.

Er waren betrekkelijk veel vissers op het water.

Snoekbaars, die in de koude maanden in groepen bij elkaar ligt, omhoog leuren vanuit een diepte van twintig meter mag, als je de vis daarna maar weer terug zet. Zo is de wet.

Wat hangt er nou uit zijn bek, Johnnie?”

Se zwemblaas. Slikt ie wel weer in.”

 

Tik op de kop en de pan in met zo’n arm beest. Of leren vissen.

 

23 nov.

13 gr. Regen. ZW4

 

Guur weer met stevige vlagen. Voor anker gegaan in de Dordtse Biesbosch waar het onder de huik met een goede pot koffie best uit te houden was.

De pluimen zaten nog volop aan het riet en veel van de begroeiing had nog blad.

Ook vandaag was de temperatuur geen reden de kachel aan te steken.

De karweitjes die aan boord gedaan moesten worden gingen vanzelf.

Weinig afleiding was er immers. Ook de roffelende regen op de huik gaf geen enkele aanleiding “naar buiten” te gaan.

Om vijf uur werd het donker en tijd om naar huis te gaan.

Toen ik  het anker echter wilde ophalen begon het te regenen, en wel zo stevig dat ik me gauw onder de huik moest terug trekken waar ik noodgedwongen twee bockbieren moest blijven.

Hard bestaan.

 

 

1 dec.

9 gr. Zon. N1

 

Mooie herfstdag.

In de Brabantse Biesbosch was het goed uit te houden.

In haventje de IJzeren Man als enige boot aangelegd. Weldadige rust zonder de landgenoten die hier ’s zomers neerstrijken.

 

Voor wie paddenstoelen wil plukken, er staan hier op sommige stukken wel drie soorten per m2.

Ik  heb er geen verstand van maar als gladde bruine puntige paddo’s zijn dan is het hier een 24/7 smartshop.

 

 

  

 

 

14 dec.

0 gr. Bewolkt. NO2

 

Er komen vorstnachten aan. De bejaarde Mister Honda nog een tochtje laten maken voor ‘m voor de winter onder te brengen in zijn rusthuis.

 

Tegen de wind in varend was het plezierig de “peur” brandend te hebben.

De vonken en smook  rond je oren neem je maar op de koop toe.

Overigens niet te lang weg geweest vanmiddag, december is op het water behalve koud weinig enerverend..!

 

 

 

 

 

 

2010

 

 

9 april

15 gr. Zon. NW3.

 

Voorjaar!

Het vaarseizoen geopend met een mooi halfwinds tochtje onder zeil op de Nieuwe Merwede.

 

De vrachtvaart lijkt meer rustigaan zijn te gaan varen voor de besparing op brandstof.

Menig binnenvaartschipperke dacht jaren terug er wijs aan te doen een zo groot mogelijk scheepke aan te schaffen.

De bomen groeiden immers tot in de hemel.

Had de man vroeger genoeg aan een ton lenen van de bank voor een mooie spits en een rustige oude dag, nu vaart hij met een miljoenenschip.

En met torenhoge schulden.

De nieuwe schuit verkopen kan alleen tegen dumpprijs, omdat er al te veel van die schepen zijn.

Bij het hakken van de neoliberale bijlen eind jaren negentig is ook het vangnet van de beurtvaart weg gehaald.

 Horror nu onder menig schipperspetje.

  

23 mei.

23 gr. Zon. NW3.

 

Ieder begin van het seizoen is er eigenlijk wel wat met de motor.

Knallen onder de motorkap en nog slechts 3 km/u. voortgang wezen er op dat ik me vandaag weer kon gaan uitleven met mijn sleutelset.

De verdeler bleek losgetrild en een van de bougiekabels lag bijgevolg tegen het vliegwiel te knetteren.

Niet veel gevaren dus vandaag maar weer met een content snorrende mister Honda thuis.

Tweede feestje: voor het eerst dit jaar weer gezwommen.

 

28 mei.

17 gr. Zonnig. W4-5

 

Er stond nogal wat wind uit de verkeerde hoek.

Gelegenheid om in de luwte van een rietkraag de boordconserven te inspecteren.

Wat over de datum was werd opengedraaid en voer voor gretige vissen.

 

2 juni.

21 gr. Zon. N3-4

 

Met een betrouwbaar ijzeren zeil kan het maken van langere tochten op de rivieren beginnen. Motor goed, al goed.

 

Een zonovergoten tocht op de Nieuwe Merwede gemaakt.

Helaas was de wind nog koud en was er op een handvol Beet-lezers en gepensioneerde die-harts na nauwelijks pleziervaart.

Ook op de zwemstrandjes zaten kip noch kuikens.

 

4 juni.

24 gr. Zon. NO2

 

Ieder vogeltje zong en het water nodigde uit om te plonsen.

Buiten dat een sperwer zich op een duif stortte was het die middag een en al goed nieuws in een zonnige Brabantse Biesbosch.

 

22 juni.

21 gr. Zon. NW2

 

Ronde Biesbosch.

Amer, Spijkerboor en terug langs de Rietplaat.

Voor anker bij de Rietplaat naast een stel dat luierend op hun zalmschouwtje tussen de zon, de wind en het riet de middag doorbracht.

Er stond een fles goede drank op tafel, waar ik drie matineuze borrels uit kreeg geschonken.

Iemand had het eens over een stoel in een taveerne als troon voor het menselijk geluk.

Die man had gewoont geen boot.

 

25 juni.

24 gr. Zon. NW2

 

Ten ZW van de Deeneplaat ligt een zandhoop in het water.

Lang gedacht dat het een tijdelijk opgespoten zandstort was wat ze nog gingen weghalen.

Voor de ANWB bestaat het (waterkaart 2010/2011) in elke geval niet.

Met het vermoeden dat het toch wel eens een recreatiestrandje zou kunnen zijn, voor het bootjesvolk bedacht door een ruimtelijke ordenaar, er maar eens op gevaren.

Je kunt er immers zwemmen en golfslagvrij koken.

Hou wel rekening dat er flinke basaltkeien (!) onderwater liggen bij dit overheidskadootje.

 

 

 

 

Van bootjesmensen die er in de loop van de middag arriveerden nog wat tips gehoord.

O.a. waar in de Biesbosch een vliegtuigwrak moet liggen.

Nee, joh, daar ligt geen vliegtuig, dat daar leg is een gezonken boot.”

Er ligt daar een Duits gevechtsvliegtuig uit 1944..”

Ik ga toch eens kijken.

 

1 juli.

29 gr. Zon. W2

 

Und jetzt….das…. Flugzeugwrack…

 

 

Geen Messerschmidt , Heinkel of Junker…gewoon een wrak van een boot!

 

Door de fraaie omgeving overigens “de omweg waard” .

 

 

 

 

6 juli.

21 gr. Zon. W3.

 

Het wordt saai.

Vandaag met zonnig weer weer een mooie zeiltocht op de Nieuwe Merwede gemaakt.

De Nieuwe Merwede heeft alles van een rivier maar is officieel een kanaal (gegraven in de tweede helft van de negentiende eeuw).

Het natuurlijke karakter komt omdat hier voorheen killen als het Gat van de Vogelaar en het Gat van de Kieken lagen, die zijn verbreed en verdiept.

 

9 juli.

34 gr. Zon. Z2.

 

OP het water voelde het gemiddeld vijf graden kouder dan op het land.

IN het water scheelde het vandaag meer dan tien graden.

Dus vandaag weinig meer gedaan dan water tappen aan de steiger in Zwaluwe om lafjes op de fok de Biesbosch in te zeilen, de boot voor anker te gooien en de rest van de dag een begin van kieuwen te kweken.

 

11 juli.

29 gr. Zon. ZW4.

 

Met vrienden en hun kinderen naar de strekdam bij het zandeilandje onder de Deeneplaat gezeild.

Het scheelde een Bft. in de luwte van de strekdam.

Terug was minder omdat mister Honda en mister Murphy het achter de kattestaarten en de distels op een akkoordje hadden gegooid terwijl wij zorgenloos aan het zwemmen waren.

Verder dan halverwege de terugtocht ermee ophouden met een lekke koppakking waren de heren overigens niet gekomen.

Een behulpzame zalmschouwschipper en zijn schipperse uit Zwaluwe hielpen ons door een sleep aan te bieden waardoor we een uur later in Lage Zwaluwe op een terras achter een Westmalle zaten.

De boot zou die dag in het haventje van Zwaluwe overnachten.

 

13 juli.

Ochtend 18 gr. Bewolkt. Z1

 

In alle vroegte van Lage Zwaluwe naar de thuissteiger bij de spoorbrug gescharreld met dezelfde hulpmiddelen als die vroeger de zalmsschouwschipper ter beschikking stonden : zeil en roeispanen.

Op mister Honda kan voorlopig geen beroep worden gedaan.

Een ontspannen tocht werd het met nu en dan anker uit voor een bakske.

Eigenlijk is dit gescharrel het mooiste varen.

 

26 juli.

 

De boot is verkocht.

Van de opbrengst wordt er binnenkort nu en dan door Europa gereisd.

Met achterin de bestelbak niet veel meer dan een fiets, een slaapzak en…de Biesboschkist!

  



Terug